1

اختلافات درونی میان اصلاح‌طلبان برای تسخیر و سهم‌خواهی بیشتر از اندرونی آرام آرام بیرون افتاده و رسانه شده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه اعتماد متعلق به رئیس شورای اطلاع رسانی دولت چهاردهم در مطلبی و با مقایسه گفتمان خاتمی و روحانی مدعی شد که روشنفکری خاتمی در سیاست خارجی زمینه ساز تحقق برجام شد.

این روزنامه نوشت:

بررسی این دیگاه نشان می‌دهد که نگاه روشنفکری خاتمی در عرصه سیاست جهانی بیشتر اثرگذار بوده و حتی می‌توان گفت زمینه‌ساز تحقق برجام نیز می‌تواند باشد. نگاه سیاسی - امنیتی‌ روحانی کشور را در چاله برجام تعبیه شده باراک اوباما گیر انداخته است، هرچند کوشش‌های او و محمدجواد ظریف با همه نگاه‌های واقع‌نگرانه‌اش نتوانست به سرانجامی دلخواه برسد. البته که ظریف نه سیاستمدار تعیین‌کننده‌ای بود و نه روشنفکر روشن‌بینی که با خنده‌هایش بتواند فضای سیاسی ایران را در عرصه بین‌المللی تلطیف کند. همچنان ‌که در جایگاه شورای راهبری و معاون راهبردی پزشکیان آن طوری که باید و شاید نتوانست در فضای سر و سامان دادن به مسائل پرتنش امروز ایران به تناسب عمل کند.

اعتماد همچنین می نویسد:

باید پذیرفت که ظریف سیاستمدار خوبی نبوده و نیست و شاید هم به درد همان دانشگاهی می‌خورد که برود و تئوری‌های بین‌الملل غربی‌ها و به ویژه امریکایی‌ها را درس بدهد و فارغ‌التحصیلان این رشته را در انطباق با وضعیت ایران دچار سرگردانی و تناقض کند.

عملیات رسانه‌ای  رئیس شورای اطلاع رسانی دولت علیه معاون راهبردی رئیس‌جمهور/ اعتماد: ظریف سیاستمدار خوبی نیست و به دانشگاه برود!

این روزنامه اصلاح طلب اما در ادامه و با تاکید بازگشت به راه فراموش شده خاتمی به عنوان راهبردی برای همگرایی، توسعه و آزادی به دولت سیزدهم پیشنهاد می کند، به نظر می‌رسد احیای برجام باید از طریق احیای گفت‌وگوی تمدن‌های خاتمی در سال ۲۰۰۱ به سرانجام برسد.

به نظر می‌رسد که اختلافات درونی میان اصلاح‌طلبان برای تسخیر و سهم‌خواهی بیشتر از اندرونی آرام آرام بیرون افتاده و رسانه شده است، این حوادث نتیجه خوبی برای رئیس‌جمهور نخواهد داشت!

تلاش اصلاح طلبان برای کلید زدن خط مذاکره در نیویورک

یک روزنامه اصلاح طلب به نقل از یک کارشناس مسائل بین الملل مدعی شد که موضع اخیر وزیر خارجه ایران یک گام اولیه برای مذاکرات احتمالی میان ایران و غرب است.

روزنامه شرق در یادداشتی با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به نیویورک نوشت:

اینکه آقای عراقچی اذعان دارد برجام به شکل سابق دیگر قابل احیا نیست و تهران آماده گفت‌وگو با آمریکا تحت هر شرایطی و با هر دولتی است، خودش می‌تواند یک گام رو به جلو باشد، چون این دو موضع‌گیری خبر از دو تغییر مهم در سیاست خارجی ایران می‌دهد. بنابراین به رغم وجود این شرایط سخت در دیپلماسی، امکان پیگیری مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه محتمل‌ترین سناریو این است که دو طرف به یک تفاهم اولیه درباره زمان‌بندی کلی برای مذاکرات چند ماه آینده برسند، تصریح کرد، درعین‌حال و در یک سناریوی احتمالی دیگر امکان دارد مذاکرات پشت پرده دولت چهاردهم با طرف‌های غربی آغاز شود. چون مذاکرات محرمانه و پشت پرده و چراغ‌خاموش دردسر کمتری دارد و رسانه‌ها کمتر آن را پوشش می‌دهند و این مذاکرات محرمانه مانند سال ۹۰ (شمسی) می‌تواند مقدمه‌ای برای مذاکرات جدی‌تر، علنی و رسمی چند ماه بعد و پس از مشخص‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد.

شرق در ادامه نوشته است:

آن زمان رسیدن به توافق راحت‌تر است؛ یعنی اگر در مذاکرات محرمانه، بحث‌های اولیه انجام شده باشد، دیگر در مذاکرات علنی و رسمی رسیدن به توافق با موانع کمتری همراه خواهد بود.

عملیات رسانه‌ای  رئیس شورای اطلاع رسانی دولت علیه معاون راهبردی رئیس‌جمهور/ اعتماد: ظریف سیاستمدار خوبی نیست و به دانشگاه برود!

گفتنی است نگاهی به خطوط عملیات روانی اصلاح‌طلبان بیانگر آن است که آنان در مطالبی می‌کوشند تا محور مذاکرات را دوباره برجسته ساخته و تاکید کنند که سفر پزشکیان به نیویورک بیش از آنکه بستری برای بیان سیاست های اصولی جمهوری اسلامی باشد، بستر احیای مذاکرات می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    17 5
    جملات روزنامه اعتماد را در مورد ظریف کلا تحریف کرده اید.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    14 15
    پزشکیان مواظب اطرافیان نا اهل و حامیان فتنه گر باش
  • علی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    12 16
    وای به‌حال اون دانشجوهایی که ظریف استادشون باشه! درسی بجز خفت و خواری در مقابل آمریکا و غرب یاد نخواهند گرفت!
  • CA ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    8 14
    معاون راهبردی دیگه چیه؟ کلی از این معاونت های الکی ایجاد کردن تا یه پست و حقوقی واسه رفیق رفقا ایجاد کنند.
  • CA ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    10 16
    بدبختی اینجاست که به درد دانشگاه هم نمی خوره
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    18 7
    مردم ظریف را میخواهند ولی جلیلی را نه .. موقع رای دادن نتیجه رو دیدین که انتخاب مردم کیه
  • Reza IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    8 15
    اصلا دانشگاه نباید برود چون سواد ندارد
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 8
    با سلام آیا ظریف سیاستمدار است؟ سیاست + مدار به کسی اطلاق می شود که با استفاده از محتوای سیاست اعم از سیاست اخلاقی و یا سیاست مبتنی بر قدرت از حقوق، منابع و حیثیات ملی خود از جمله حق حاکمیت و حکومت دفاع و جانبداری نماید. با این تعریف افرادی نظیر ظریف در کسوت سیاست سیاستمدار بحساب نمی آیند و خودخواهانه عزت و استقلال ملی خویش را به یک افسانه و توهم جهان وطنی حراج می کنند.
  • US ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    5 11
    ظریف یک سیاس حرفه ای هست
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    8 15
    در دانشگاه هم بدآموزی داره. بره خونه با نوه هش بازی کنه
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    7 13
    افکار ظریف سم مهلک است او صلاحیت تدریس به دانشجویان را ندارد لیبرالیسم نسخه منسوخ شده عرب است
  • US ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    4 13
    موافقم که ظریف برگرده دانشگاه
  • ناشناس IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    8 13
    خدایی چقدر پرو هستند این دارودسته پزشکیان اینهمه جنایت وتحریم وکشتار آمریکایی هارو نمی بینند دستشان به خون هزاران فلسطینی آغشته است باز هم می‌خواهند با او مذاکره کنند باز هم یک آبروریزی دیگر.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    8 10
    در رورهای تبلیغات انتخاباتی عیار پائین شخصیت سیاسی ظریف برملا شد.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    15 7
    ظریف سیاستمداری بزرگ در طراز های جهانی است که توان مذاکره و حل روابط ایران با دنیای غرب را دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس